میزان همپوشانی نشریات ادواری لاتین مورد استناد در پایاننامههای کارشناسی ارشد دانشکده علوم ت
[ بازدید : 1021 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما : ]
تحلیل توان آزمونهای آماری پایان نامههای کارشناسی ارشد و دکتری دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی
پارسای داخل کشور کارشناسی ارشد 1388
موضوع: آموزش و پرورش و تحقیقات تربیتی
پدیدآور: حسن کریمی استاد راهنما: محمدرضا فلسفینژاد استاد مشاور: علی دلاور
دانشگاه علامه طباطبائی, دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
چکیده
پژوهش حاضر تحت عنوان «تحلیل توان آزمون های آماری پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه علامه طباطبایی» صورت گرفته است. این پژوهش دارای دو هدف اصلی بررسی توان آزمون و همچنین حجم نمونه پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه علامه و هفت هدف فرعی بود. مقایسه توان آزمونها با توجه به میزان اثر پیشنهادی کوهن, مقایسه آنها به تفکیک نوع آزمون آماری, مقطع تحصیلی و گروه آموزشی و نیز مقایسه حجم نمونه پایان نامه ها با حجم نمونه بهینه از جمله اهداف فرعی پژوهش بودند.روش تحقیق حاضر از نوع توصیفی پیمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی که به روش کمی و در بین سالهای 1374 تا 1386 انجام شده اند, بود که از بین آنها تعداد 117 پایان نامه و در مجموع تعداد 876 آزمون آماری با استفاده از نرم افزار آماری STATISTICA مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.نتایج نشان داد که به طور کلی دانشجویان رشته های مختلف در برآورد حجم نمونه دچار کاستی برآورد شده اند. مقایسه حجم نمونه واقعی و بهینه به تفکیک مقطع تحصیلی نشان داد که تفاوت بین حجم نمونه های مطلوب و واقعی در پایان نامه های دکتری معنی دار نیست ولی حجم نمونه واقعی در پایان نامه های کارشناسی ارشد به طور معنی داری کمتر از حجم نمونه بهینه می باشد. در بررسی توان آزمونها نیز مشخص گردید که درصد قابل ملاحظه ای از آزمونها برای تشخیص اندازه اثرهای کوچک, توان کافی ندارند ولی برای تشخیص اندازه اثرهای بزرگ وضعیت بهتر بود.مقایسه توان آزمون ها به تفکیک مقطع تحصیلی نیز نشان داد که در هر سه سطح اندازه اثر کوچک, متوسط و بزرگ, توان آزمون پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری تفاوت معنی داری ندارند.